De stichting beheert momenteel 9 opleidingen. Hier een verdere toelichting.

Electronika

Onze electronica opleiding helpt leerlingen aan de basis kennis rondom de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie. Dit door de eigen ontwikkelde  Experi box. Onze cursus met Experi box word onderleiding van docent Edward Wolfs gegeven aan onder andere vluchtelingen, statushouders en leerlingen van samenwerkende scholen. Onze opleiding heeft zich bewezen aan de hand van een afgeronde cursus voor 9 mensen (waaronder vluchtelingen uit Syrie en Eritrea.) die een toets en een diploma hebben afgerond met een 7 als gemiddelde rapport en 7,4 als praktijk cijfer

Inmiddels gaat Edward ook twee keer per jaar naar Oeganda om middelbare scholen, vakscholen, lerarenopleidingen en basisscholen te bezoeken. Op de diverse plekken werkt hij minimaal een halve dag en soms een paar dagen samen met docenten en studenten om experimenten uit te voeren. Hij neemt Experi-boxen, Engelstalige boeken en ander lesmateriaal mee voor praktische lessen.

bouw

Onze eigen ontwikkelde bouw opleiding is verbonden aan Sterk Techniek onderwijs. Onder deskundige begeleiding kunnen bijvoorbeeld jongeren van het VMBO, mensen in een reïntegratietraject en/ of statushouders ingezet worden bij de bouw. De opleidingsstructuur wordt in samenwerking met en met steun van het Oranjefonds geformeerd. Doordat Sustainable Constructions het eenvoudige bouwsysteem verbindt aan het ondersteuningsteam Sterk Techniekonderwijs, worden VMBO en MBO-leerlingen voorbereid op een opleiding en werk in de regio.

Pronk

Pronk is een leer- werkwinkel voor schoolgaande jongeren uit het praktijkonderwijs. In deze winkel leren jongeren om te gaan met het runnen van een winkel en klanten en collega´s. Daarbij zijn hele diverse werkzaamheden te bedenken zoals: klantgericht werken, kassa draaien, presenteren van producten, schoonmaakwerkzaamheden en horeca. Daarnaast beschikken zij over een wasserette die beschikbaar is voor mensen uit de buurt van winkelcentrum Dukenburg. Middels deze werkervaring in de winkel worden zij klaar gestoomd voor onder andere Retail, horeca en facilitair

Plasticstraat

De plasticstraat is in werking gesteld door Kristallis College in samenwerking met de stichting van hier naar daar. Diverse partijen leveren hun oude plastic in. Leerlingen maken van dit plastic nieuwe producten voor onder andere de leer- werk winkel Pronk. Met het oude plastic maken leerlingen nieuw servicegoed zoals plastic bekertjes, bordjes en vazen.

Grafisch

Media mail is een full service mediabedrijf. Leerlingen van het VMBO (Kristallis en Het Rijks) en het MBO kunnen er stage lopen. Zij leren het ontwerpen en designen van posters, banners en kaarten voor klanten van Media Mail. Leerlingen van Het Rijks kunnen kiezen uit diverse cursussen waaronder ´´Webshop´´. Zij krijgen dan les in het ontwikkelen/designen van websites. Daarnaast leren zij bij media mail ook het ontwikkelproces van hun eigen ontworpen prints. Daaronder valt het printen, inpakken en verzending. In een aantal weken tijd, leren zij dus de grafische industrie van A tot Z kennen.

ICT

De ICT heeft een praktijkomgeving voor VMBO en ROC studenten. De studenten leren hier zoveel mogelijk over (toekomstige) technieken. Het gaat om verschillende jongeren dus het is belangrijk dat ze zich thuis voelen en dat ze het idee hebben dat ze erbij horen. Leerlingen zoekende in en rondom de ICT branche kunnen hun ambities en doelen binnen deze opleiding laten groeien. De stichting heeft computerservice Nijmegen overgenomen, waardoor er concrete opdrachten tot reviseren van computers en laptops binnen komen. Daarnaast wordt er software geplaats voor klanten en worden er websites gebouwd. Dit onder begeleiding van docent en projectleider Chris van Rooij. Hieronder volgen de werkzaamheden waar de studenten zich mee bezig houden:

VMBO Werkzaamheden:

· Programeren

· Refurbishen van computers

· Systemen installeren

Workshops volgen

VMBO Technieken

· Adruino (Digitale Schakelingen)

· Experi-box (Analoge Schakelingen)

· HTML, CSS (Websites Programeren)

Mobirise (Website Tool)